Moderators & consultants
Bureau Fris is het full-service bureau voor marktonderzoek. Wij faciliteren alles voor marktonderzoek en wij verzorgen graag de moderator.

Hoe werkt het

Wij werken nauw samen met verschillende moderators die jarenlange ervaring hebben binnen de branche. Zij kunnen helpen met de onderzoeksvraag en opzet, maar ook alleen het onderzoek modereren. Wij bieden de perfecte moderator op maat.

Wat zijn de mogelijkheden:

  • Modereren van het marktonderzoek
  • Volledige begeleiding van het marktonderzoek (bedenken onderzoeksvraag en opzet)
  • Geschikt voor alle doelgroepen (zakelijk, medisch, consumenten en kinderen)
  • Geschikt voor diverse vormen van marktonderzoek (individueel, groepen, telefonisch, inhomes of online)
  • Nauwkeurige rapportage (topline of full report). Dit kan in meerdere talen (NL – ENG – FRA)

Wij helpen met het kiezen van de juiste moderator en maken graag een offerte op maat. Neem voor meer informatie contact op met Bureau Fris of één van de moderators.

Lidwien van de Ven

Ik ben inmiddels 25 jaar met veel plezier werkzaam als kwalitatief onderzoeker. Ik ben gespecialiseerd in onderzoek naar drijfveren van (zorg) consumenten en zorgprofessionals. 15 jaar geleden ben ik gestart met mijn bedrijf: Bureau Lidwien van de Ven. Ik geef ondernemingen en zorginstellingen inzicht in de behoeften van gebruikers van hun producten en diensten. Het gebruik van waardebeelden is één van de manieren om drijfveren inzichtelijk te maken. Waardebeelden zijn beelden die de belangrijkste waarden van mensen weergeven. Voorbeelden zijn: transparantie, erbij horen en avontuur.

Drijfveren krijg ik boven tafel middels focusgroepen, single gesprekken en co-creatie sessies. Bondige en visuele rapportages gebaseerd zijn mijn handelskenmerk. Ik heb bij diverse grote marktonderzoekbureau’s gewerkt: Censydiam (nu Ypsos, Synovate), MarketResponse (nu SAMR) en De Bock & Dekker. Sinds 15 jaar werk ik als kwalitatief onderzoeker voor diverse opdrachtgevers in profit (fmcg) en non profit sector (middelbare scholen, hogescholen, zorginstellingen en zorgorganisaties).

Bianca Oei

In de huidige, snel veranderende wereld ontwikkelen de behoeften en verwachtingen van consumenten continu. Dit maakt het creëren van oplossingen voor de toekomst niet eenvoudig.

Bianca Oei is een strategisch ontwerp­ en onderzoeksadviseur, met een focus op zorginnovatie. Ze helpt bedrijven en instellingen inzicht te krijgen in de behoeften en wensen van hun klanten (Discover); de juiste strategie te bepalen met behulp van design thinking (Focus); en tastbare (digitale) oplossingen te ontwikkelen die door gebruikers worden gewaardeerd (Grow).

Van diepte-interviews met Parkinson patiënten tot gebruikstesten met “millennial moms”. Met passie verdiept en verplaatst zij zich in verschillende culturen, gebruiken en perspectieven om echt te begrijpen wat mensen beweegt. Ze geeft concrete adviezen en levert heldere rapportages.

Diensten:
  • Discover: diepte-interviews, vragenlijsten, focus groups, observatieonderzoek.
  • Focus: personas, customer journeys, propositieontwikkeling workshops.
  • Grow: co-creatie, gebruikstesten & concept testen, benchmark onderzoek.
  • Ruim ervaring met zorg- en onderzoeksinstellingen, consumentenproducten en diensten.
  • Werkt met alle doelgroepen, gespecialiseerd in professionals in de zorg, ouderen, gehandicapten en kinderen.
  • Werkt voor zowel kleine lokale organisaties als internationale bedrijven. (i.e. Philips, Consumentenbond, KPMG Plexus, Erasmus MC).
  • Catelijne Rutten

    De naam Nwsgrg geeft weer waar ik voor sta; ik kijk met een open, onbevangen en nieuwsgierige blik naar onderzoeksvraagstukken en zorg voor praktische toepasbaarheid van de onderzoeksresultaten binnen een organisatie of bedrijf.

    Nwsgrg heeft bijna 20 jaar jaar ervaring in kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Van (o.a.) product/conceptonderzoek tot imago- en communicatieonderzoek.

    Catelijne Rutten
    Specialisaties: retail (shopper) onderzoek, FMCG en kinderen- en jongerenonderzoek.

    Rob van Bodegom

    Kwalitatief onderzoeker sinds 1996. Begonnen bij Centrum voor Marketing Analyses (nu: Millward Brown) en sinds 2001 zelfstandig onderzoeker. Ruim 20 jaar ervaring met het opzetten, coördineren, uitvoeren en rapporteren/presenteren van kwalitatief onderzoek. Zowel in opdracht van onderzoekbureaus als opdrachtgevers.

    Uitgebreide ervaring in b-to-c en b-to-b onderzoek, 1-op-1 interviews en groepsdiscussies, het faciliteren van workshops en brainstormsessies. De aard van de onderzochte branches, bedrijven en onderzoeksonderwerpen is zeer uiteenlopend. Naast zijn werk als onderzoeker schrijft Rob voor vakbladen op het gebied van marketing en communicatie.

    Een goed onderzoek begint altijd met een “goed gesprek”. Dat geldt voor de briefing en vanzelfsprekend voor de interviews zelf. Dat klinkt wellicht als een open deur, maar blijkt in de praktijk toch minder vanzelfsprekend. Een interview van uitstekende kwaliteit is een must. De gespreksoutput is uiteindelijk datgene waar al het andere op leunt: het rapport, de presentatie, de workshop en – het belangrijkste – de strategie en keuzes van de opdrachtgever.

    Monica Post

    Monica Post is oprichtster van Post Research, een klein en onafhankelijk onderzoeksbureau, gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek.

    De werkwijze van Post Research kenmerkt zich door:
  • Persoonlijke benadering.
  • To-the-point conclusies en aanbevelingen.
  • Flexibele en efficiënte organisatie.
  • Post Research is in 2006 opgericht door Monica Post. Met meer dan 15 jaar ervaring in kwalitatief onderzoek, is zij zeer goed in staat de behoeften van doelgroepen te vertalen naar adequaat advies.
  • Pamela Potters

    Vanuit haar marketing-achtergrond en jarenlange ervaring in kwalitatief marktonderzoek, levert Pamela betrokken en degelijk veldwerk met een diepgaande analyse. Dit levert concrete conclusies en aanbevelingen op, die bedrijven helpen om stappen te maken in uiteenlopende marketingvraagstukken; van product- en conceptontwikkeling tot verpakkingen, communicatie, websites en lespakketten.

    Pam is gespecialiseerd in de doelgroepen kinderen, jongeren en hun ouders. Maar ook volwassenen en professionals (BtB) zijn vaak doelgroep van de onderzoeken die Pam uitvoert. Resultaten kunnen dan ook in een bredere kenniscontext van deze doelgroep worden geplaatst.

    Frances van Berkel

    Ik ben steeds opnieuw weer geïnteresseerd in de percepties en meningen van mensen, zowel in een consumenten als een b2b context, en de achtergronden ervan. Het is altijd weer fascinerend om boven tafel te krijgen wat er zoal leeft en speelt bij mensen; vaak is er al veel bekend bij opdrachtgevers en er ontstaan ook vaak weer nieuwe bruikbare inzichten.

    Met betrekking tot meerlanden onderzoeken en buitenlandse opdrachtgevers is het wellicht relevant dat ik makkelijk switch tussen een gesprek in Nederlands in de onderzoekskamer en een analyse en debriefing in het Engels in de meekijk ruimte.

    Lid MOA Center for Information Based Decision Making & Marketing Research

    “We are very impressed with the moderation of her groups and the quality of insights generated from consumers.” (Gary Wickens, Link Consumer Research UK)

    Judith van Baarlen

    Judith van Baarlen is geboren Amerikaanse en woont en werkt al ruim twintig jaar in Nederland. Met de Nederlandse taal was ze dankzij haar tweetalige achtergrond al langer vertrouwd. Sinds 1995 verzorgt Judith kwalitatief marktonderzoek door middel van focusgroepen en interviews, op gebieden als gezondheidszorg, geneesmiddelen, duurzame en niet-duurzame consumptiegoederen, onderwijs, ICT en telecom. Haar projecten behelzen onder meer het onderzoeken van de medische praktijk, communicatie, het testen van concepten, etnografie, patiëntenonderzoek en marktoriëntatie. Judith vindt het belangrijk om een frisse blik te houden en staat altijd open voor nieuwe en creatieve technieken die tot meer inzicht leiden. Op verzoek levert ze na afloop van projecten een uitgebreid rapport.

    Aangezien ze beide talen op native-speakerniveau beheerst, kan Judith zowel in het Nederlands als in het Engels modereren. Ze is betrouwbaar en flexibel – kwaliteiten die goed van pas komen in het internationaal marktonderzoek.

    Haar expertise op het gebied van medisch marktonderzoek strekt zich uit tot onder meer kanker, de ziekte van Parkinson, ADHD, COPD, farmacologie, reumatoïde artritis, astma, pijnbestrijding, geboortebeperking, hypercholesterolemie en diabetes. Tot de respondenten behoren medische professionals en patiënten, die zowel individueel als in groepen worden ondervraagd.

    Sandra Van der Kolk

    Zeer ervaren, senior kwalitatieve moderator met meer dan 20 jaar ervaring binnen de healthcare industrie.

    Meer dan 10 jaar heb ik gewerkt als wetenschappelijk onderzoeker voor de farmaceutische en health gerelateerde industrie. In 2007 ben ik bij GfK begonnen in een healthcare team met zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Later ben ik gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek voor verschillende industrieën als; healthcare, finance en FMCG.

    Begin 2017 ben ik gestart als freelancer en heb sindsdien al vele healthcare en FMCG gerelateerde projecten uitgevoerd.

    Michelle Bobeck

    Michelle Bobeck is an all-round qualified qualitative researcher (moderator & analyst) for over 12 years. Born in the US, raised in the Netherlands, Michelle is bilingual & bicultural.
    She can provide ad-hoc service moderating, but also manage qualitative projects from finish to start (+ as part of multinational research projects). She is skilled in Communications Research, Consumer Insight & Behavior, NPD and Packaging.

    She has extensive experience in a wide range of sectors: B2B, FMCG, Financial/Insurance/Business, Healthcare/Pharmaceutical, Media, Telecom, Public Policy Affairs, Retail. Michelle previously held agency and client-side positions.

    Sylvie Verbiest

    SMALL marktonderzoek en consultancy heeft kinderen, jongeren en hun opvoeders als onderzoeksdoelgroep.

    Wij weten dat een specifieke aanpak voor deze doelgroep essentieel is om optimaal onderzoeksresultaat te kunnen behalen. We denken heel graag met u mee over marktonderzoek, doelgroep trainingen, het modereren van brainstormsessies en etnografisch onderzoek.

    Als lid van Esomar werken wij ook voor internationale klanten.

    Elsbeth de Lijster

    STiPT Onderzoek denkt vanuit de klant en de eindgebruiker, werkt doelgericht en gestructureerd en levert heldere en bruikbare informatie. Brede ervaring met kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
    Branches: FMCG, travel & leisure, zakelijke en financiële dienstverlening, energie, ICT/Telecom, vervoer, retail, automotive, gezondheidszorg, non-profit. B2B en B2C.

    STiPT Onderzoek is opgericht door Elsbeth de Lijster, marktonderzoeker met ruime ervaring aan zowel bureau- als opdrachtgeverszijde.

    Gerben Bruins

    Waar mogelijk hanteer in een open aanpak om het perspectief van de doelgroep zo goed mogelijk naar voren te brengen. Daarnaast ben ik gespecialiseerd in het opzetten en faciliteren van (large scale) co-creatie workshops.
    Tegelijkertijd heb ik zeer veel ervaring met het uitvoeren van onderzoek voor internationale opdrachtgevers, waarbij het vaak noodzakelijk is om strak te modereren en deelnemers toch de ruimte te bieden hun verhaal te doen. Voor mij staat de impact van onderzoek centraal en daarmee de vraag hoe inzicht in (latente) consumentenbehoeften tot beter begrip en betere beslissingen bij opdrachtgevers kan leiden.

    GERB&
    GERB& staat voor onderzoek en ontwikkeling waarbij mensen centraal staan. En mensen zijn niet alleen uw doelgroep. Mensen zijn net zo goed uzelf en uw organisatie. De manier waarop u betekenis geeft aan de werkelijkheid, bepaalt de impact van uw handelen. Als je mensen centraal wil stellen, dan moet je daadwerkelijk naar ze luisteren. En je eigen vooronderstellingen en overtuigingen tijdelijk zo veel mogelijk aan de kant zetten. Hoe doe je dat?

    Ik heb ruime ervaring met onderzoek in zowel de profit als de not-for-profit sector. Opdrachtgevers waar ik voor heb gewerkt:
  • FMCG: FrieslandCampina, MARS/Masterfoods, Unilver, DE/Sara Lee, CONO Cheese
  • Telecom: Vodafone/Ziggo (UPC), T-Mobile
  • Charity: Nierstichting, Samenwerkende Gezondheids Fondsen, kinderfonds MAMA’s, UNICEF
  • Finance: ING, AFM
  • Gemeenten: Amsterdam, Amersfoort, Den Haag Leusden, Velsen
  • Ministeries: SZW, Financiën, Economische Zaken, OCW, I&M, BZK
  • Uitvoeringsorganisaties: UWV, Belastingdienst, Rijkswaterstaat, AFM, SCP


  • Ik ben oprichter van de Vertelmaatschappij, waarmee ik participatief narratief onderzoek inzet voor maatschappelijke en organisatorische vraagstukken.

    Myrthe Stevens

    Ik geloof dat als je het grootste probleem vindt, je de meest relevante oplossing kan bieden aan je doelgroep zolang dit gebaseerd is op de behoefte van je eindgebruiker.
    De eindgebruiker dient als kompas voor je bedrijf. Het achterhalen welke drijfveren spelen bij het maken van keuzes, is mijn passie. Hoe deze behoeftes te vertalen naar de organisatie, praktijk of markt, is mijn kracht. Ontdek hoe het sneller, beter of makkelijker kan en waar jouw toegevoegde waarde ligt als dienst, product of merk.

    Achtergrond:
  • Bureauzijde, ik ben werkzaam voor een strategische consultancy in innovatie en business development.
  • Opdrachten:
  • (Her)positionering, naamtransitie, turn-around maar ook marketing- en communicatie en merkbeleving opdrachten.
  • Industrieën:
  • Food, retail, healthcare, offshore, events, premium travelling, education, print en online media, on demand services.
  • Ervaring:
  • Ik heb 2000 mensen gesproken voor kwalitatief onderzoek. Van MT-leden tot en met vrachtwagenchauffeurs. Doelgroep leeftijd van 0 t/m 70 jaar. Nationaal en internationale markt, b2b en b2c.
  • Werkwijze:
  • Divers, Customer journey tot co-creatie. Solo, groepsgesprekken en telefonisch onderzoek.
  • Onderzoek locatie:
  • Door heel Nederland. Ik heb in de schoolbanken in Limburg gezeten tot in de kajuit van een offshore schip in Den Helder.

  • Ik heb geruime ervaring in het opzetten van marktonderzoek en denk hier graag in mee.

    Sanne Eijken

    Door middel van kwalitatief onderzoek help ik klanten bij het oplossen van uiteenlopende communicatie- en marketingvraagstukken. Voor diverse consumentenmerken alsook (internationale) onderzoeksbureaus test ik communicatie(concepten) of nieuwe ideeën, ga ik op zoek naar doelgroep insights of toon ik een klantreis vanuit consumentenperspectief.

    Wat ik te bieden heb? Jarenlange ervaring aan bureauzijde en als zelfstandig marktonderzoeker, waarin ik onderzoek heb gedaan voor diverse branches en merken, en de meest uiteenlopende doelgroepen aan tafel heb gehad. Door mijn ervaring weet ik precies welke vragen leiden tot -voor u- relevante informatie. Daarnaast sta ik voor een snelle en flexibele manier van werken en draag veel zorg voor de output van de resultaten: prettig leesbaar en to-the-point.

    Anneke van Dijk

    Na ruim 20 jaar bij IPM Research & Advies als research consultant heb ik in okt. 2011 Connect+ opgericht en bied daarin als zelfstandige klassiek face-to-face en modern online marktonderzoek aan. De combinatie van beide noem ik marktonderzoek nieuwe stijl. De + van Connect+ staat voor marketing-advies op basis van de verkregen inzichten uit onderzoek. Uiteindelijk gezamenlijk met mijn opdrachtgever komen tot marketingoplossingen is mijn ultieme doel.

    Face-to-face kwalitatief onderzoek is al jarenlang mijn passie: connecten met de doelgroep, met hen en in nauwe samenspraak met de opdrachtgever tot inspiratie komen voor nieuwe concepten, ideeën voorleggen en verder aanscherpen. Om zo te komen tot de meest succesvolle concepten of dit nu om producten, diensten, verpakkingen of communicatie gaat.

    Specifieke onderzoeksterreinen zijn o.a.: de leefwereld van de doelgroep, inzicht ontwikkeling, ideegeneratie, positionering van producten en merken, conceptontwikkeling, kansrijkheid van concepten en optimalisering. Ik heb veel ervaring in FMCG, Food en Retail, maar heb ik al die jaren ook in vele andere categorieën onderzoek gedaan, waaronder de Zorg, OTC en zakelijke dienstverlening.

    Voor het kwalitatieve online onderzoek binnen communities, fora, e.d. werk ik samen met een zelfstandig Community Manager, FeliHalve Conversation Suite; voor kwantitatief onderzoek en internationaal met diverse andere partijen (vnl. ZZP-ers).

    Barbara Stephanus

    Helder inzicht in relevante klantbehoeften. Dat is waar Claro Research voor staat. Om vervolgens een scherpe vertaling te maken naar uw marketingvraag met strategisch advies.
    Kwalitatief onderzoek, on en offline, staat hierbij aan de basis.

    Drijvende kracht achter Claro Research is Barbara Stephanus: sinds 2003 werkzaam als zelfstandig kwalitatief onderzoeker voor bedrijven en bureaus in o.a. retail, vervoer, media, personal care en food.

    Maartje Lauw

    Maartje Lauw (1975) is na haar studie psychologie gaan werken als branding specialist bij Globrands. In 1999 heeft ze het kantoor van internetbedrijf NedStat in Parijs opgezet.

    Sinds deze periode werkt ze permanent binnen kwalitatief marktonderzoek. Bij Millward Brown (toenmalig Centrum voor Marketing Analyses) maakte ze deel uit van het kwalitatieve commercial services team. Opdrachten kwamen met name uit de telecom, energie en financiële sector. Na haar overstap naar Synovate werd de focus verlegd naar fast moving consumer goods projecten.

    Sinds begin 2006 werkt Maartje als zelfstandig onderzoeker vanuit DHW Research.

    Annemijn van Ginneken ofwel Ahaaa! Inzicht

    Met meer dan 10 jaar ervaring ben ik een all-round onderzoeker en weet ik als geen ander op welke manier kwalitatief onderzoek extreme meerwaarde kan hebben. Mits het goed wordt uitgevoerd. Ter vergelijking: een hamer is een handige tool, maar niet om een schroef in de muur te draaien. Zo is het ook bij kwalitatief onderzoek. Je moet toch weten wanneer en hoe je het inzet.

    Ahaaa! Inzicht
    Ahaaa! Inzicht staat voor uitstekend kwalitatief onderzoek. Mijn projecten kenmerken zich door strategisch meedenken, kwaliteit en flexibiliteit. De inzichten die we samen opdoen, zijn altijd concreet, to-the-point en specifiek voor de organisatie en de branche waarbinnen het vraagstuk speelt. Daarnaast heb ik veel aandacht voor terugkoppeling en implementatie van de resultaten (de Swift methodiek).

    Mijn hart ligt bij het vak, daarnaast ben ik specialist in onderzoek binnen de financiële dienstverlening en op de volgende domeinen:
  • Product en Innovatie
  • Communicatie
  • Klantbeleving


  • Kortom, ik maak met veel plezier kennis om te zien hoe ik je kan helpen!
    Singles | Groepsdiscussies | Telefonische interviews | Werkplekgesprekken |
    | Online Communities |B2B | B2C |
    Voor respondenten
    Nederlands