Moderators & consultants

Hoe werkt het?

Wij werken nauw samen met verschillende moderators die jarenlange ervaring hebben binnen de branche. Zij kunnen helpen met de onderzoeksvraag en opzet, maar ook alleen het onderzoek modereren. Wij bieden de perfecte moderator op maat.

Wat zijn de mogelijkheden:

  • Modereren van het marktonderzoek
  • Volledige begeleiding van het marktonderzoek (bedenken onderzoeksvraag en opzet)
  • Geschikt voor alle doelgroepen (zakelijk, medisch, consumenten en kinderen)
  • Geschikt voor diverse vormen van marktonderzoek (individueel, groepen, telefonisch, inhomes of online)
  • Nauwkeurige rapportage (topline of full report). Dit kan in meerdere talen (NL – ENG – FRA)

Wij helpen met het kiezen van de juiste moderator en maken graag een offerte op maat. Neem voor meer informatie contact op met Bureau Fris of één van de moderators.

Lidwien van de Ven

Ik ben inmiddels 25 jaar met veel plezier werkzaam als kwalitatief onderzoeker. Ik ben gespecialiseerd in onderzoek naar drijfveren van (zorg) consumenten en zorgprofessionals. 15 jaar geleden ben ik gestart met mijn bedrijf: Bureau Lidwien van de Ven. Ik geef ondernemingen en zorginstellingen inzicht in de behoeften van gebruikers van hun producten en diensten. Het gebruik van waardebeelden is één van de manieren om drijfveren inzichtelijk te maken. Waardebeelden zijn beelden die de belangrijkste waarden van mensen weergeven. Voorbeelden zijn: transparantie, erbij horen en avontuur.

Lees verder


Drijfveren krijg ik boven tafel middels focusgroepen, single gesprekken en co-creatie sessies. Bondige en visuele rapportages gebaseerd zijn mijn handelskenmerk. Ik heb bij diverse grote marktonderzoekbureau’s gewerkt: Censydiam (nu Ypsos, Synovate), MarketResponse (nu SAMR) en De Bock & Dekker. Sinds 15 jaar werk ik als kwalitatief onderzoeker voor diverse opdrachtgevers in profit (fmcg) en non profit sector (middelbare scholen, hogescholen, zorginstellingen en zorgorganisaties).

Naar de website Stuur een e-mail 06-22502210 Bekijk CV

Halina Hendrickx

Halina Research is an international orientated market professional office in the Netherlands.
We offer qualitative research to gain insights in the local Dutch market. We can help you to explore your market in the Netherlands by offering strategic advice and practical support in the field of qualitative research.
Our goal is to help companies benefit from the insights we find through our research. We want to fully understand and explain people's thoughts, perceptions, emotions, (hidden) motives, needs, demands, wishes, attitudes, intentions and behavior.

Lees verder


Halina Research can lead a complete research or take over parts of a research project (set up guidelines, moderation, transcripts, analysis and reporting).
Our research methods are:

  • Depth Interviews (face-to-face, online, phone, video)
  • Focus Group research (face-to-face, online)
  • Patients journeys
  • Accompanied shopping
  • Mystery shopping
  • Community research
  • Diary research

The research fields in which we operate are:

  • Healthcare
  • Business-to-Business
  • Consumer research
  • Ethnographic research
  • Usability research
  • Communication research
  • Media research
  • Customer satisfaction research

Halina Hendrickx works on national and international researches for more than 20 years.
Halina’s background is a degree in Communication Science and Marketing Communications at Radboud University Netherlands.

Naar de website Stuur een e-mail 06-50241217 LinkedIn

Yvonne Dorkhom

Na meer dan 15 jaar in het kwalitatieve onderzoeksvak, zowel aan klantzijde (PLUS Retail) en aan bureauzijde (oa Kantar) heb ik in 2021 Behind the Y opgericht. Via Behind the Y ga ik op zoek naar het verhaal áchter de consumenten ervaringen, en naar de vraag áchter de vraag van de opdrachtgever. Wat ligt er achter het waarom, waar draait het echt om? Om de antwoorden daarop te vinden ga ik in gesprek met de consument waarbij ik graag één van mijn creatieve tools uit de toolbox inzet, zoals projectieve collagesets, de blob tree, of associatiekaarten.

Lees verder


Als allround kwalitatief marktonderzoeker heb ik ervaring in offline en online focusgroepen, diepte-interviews, communities en creatieve werkvormen zoals co-creatie sessies, inspiratie sessies, etnografisch onderzoek en workshops. Ik heb zowel veel B2C als B2B projecten uitgevoerd, vooral in innovatie en branding. Ik voel me comfortabel in het uitvoeren van alle onderdelen van het onderzoek – van meedenken over de beste aanpak, modereren, rapporteren en presenteren, zowel in het Nederlands als in het Engels.

Naar de website Stuur een e-mail 06-15884697 LinkedIn

Karen van Diesen

Mijn naam is Karen, ik ben gedragspsychologe met expertise op het gebied van innovatie, duurzaamheid en non-profits.

Met een achtergrond als (Lean Startup) innovatie consultant, weet ik hoe belangrijk het is om je doelgroep volledig te begrijpen vóór en tijdens het ontwikkelen van je oplossing. Dat is niet altijd makkelijk; daarom kijk ik verder en dieper: naar écht gedrag, naar dieperliggende drijfveren en barrières en naar de context. Ik vertaal de inzichten naar pragmatische oplossingen.

Van projecten over duurzame innovatie, non-profit of met een ESG-focus, gaat mijn hart sneller kloppen!

Stuur een e-mail +31 20 244 2744 LinkedIn

Maartje Lauw

Ik geloof dat respondenten (consumenten maar ook zakelijke respondenten) met een enthousiaste, eerlijke benadering bereid te vertellen wat hen drijft. Soms direct en soms indirect, en dan is het aan de moderator om dat te interpreteren. Mensen vinden het over het algemeen fijn als hun verhaal gehoord wordt, hun mening gewaardeerd wordt, er de tijd voor ze wordt genomen. Over moederschap, groene energie, koffieautomaten, zuiveldrinks, astma medicatie, het maakt niet uit. En al die input mag ik dan omzetten naar zinvol (marketing)advies. Zo leuk om te doen!

Lees verder


Maartje Lauw (1975) is na haar studie psychologie gaan werken als branding specialist bij Globrands. In 1999 heeft ze het kantoor van internetbedrijf NedStat in Parijs opgezet. Sinds deze periode werkt ze permanent binnen kwalitatief marktonderzoek. Bij Millward Brown (toenmalig Centrum voor Marketing Analyses) maakte ze deel uit van het kwalitatieve commercial services team. Opdrachten kwamen met name uit de telecom, energie en financiële sector. Na haar overstap naar Synovate werd de focus verlegd naar fast moving consumer goods projecten.

Sinds begin 2006 werkt Maartje als zelfstandig onderzoeker vanuit DHW Research.

Naar de website Stuur een e-mail 06-28783961 Bekijk CV

Catelijne Rutten

De naam Nwsgrg geeft weer waar ik voor sta; ik kijk met een open, onbevangen en nieuwsgierige blik naar onderzoeksvraagstukken en zorg voor praktische toepasbaarheid van de onderzoeksresultaten binnen een organisatie of bedrijf. Nwsgrg heeft bijna 20 jaar jaar ervaring in kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Van (o.a.) product/conceptonderzoek tot imago- en communicatieonderzoek.

Catelijne Rutten
Specialisaties: retail (shopper) onderzoek, FMCG en kinderen- en jongerenonderzoek.

Naar de website Stuur een e-mail 06-13550958 Bekijk CV LinkedIn

Rob van Bodegom

Kwalitatief onderzoeker sinds 1996. Begonnen bij Centrum voor Marketing Analyses (nu: Millward Brown) en sinds 2001 zelfstandig onderzoeker. Ruim 20 jaar ervaring met het opzetten, coördineren, uitvoeren en rapporteren/presenteren van kwalitatief onderzoek. Zowel in opdracht van onderzoekbureaus als opdrachtgevers.

Lees verder


Uitgebreide ervaring in b-to-c en b-to-b onderzoek, 1-op-1 interviews en groepsdiscussies, het faciliteren van workshops en brainstormsessies. De aard van de onderzochte branches, bedrijven en onderzoeksonderwerpen is zeer uiteenlopend. Naast zijn werk als onderzoeker schrijft Rob voor vakbladen op het gebied van marketing en communicatie.

Een goed onderzoek begint altijd met een “goed gesprek”. Dat geldt voor de briefing en vanzelfsprekend voor de interviews zelf. Dat klinkt wellicht als een open deur, maar blijkt in de praktijk toch minder vanzelfsprekend. Een interview van uitstekende kwaliteit is een must. De gespreksoutput is uiteindelijk datgene waar al het andere op leunt: het rapport, de presentatie, de workshop en – het belangrijkste – de strategie en keuzes van de opdrachtgever.

LinkedIn Stuur een e-mail 06-29011325 Bekijk CV

Monica Post

Monica Post is oprichtster van Post Research, een klein en onafhankelijk onderzoeksbureau, gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek.

Lees verder


De werkwijze van Post Research kenmerkt zich door:

  • Persoonlijke benadering.
  • To-the-point conclusies en aanbevelingen.
  • Flexibele en efficiënte organisatie.
  • Post Research is in 2006 opgericht door Monica Post.

Met meer dan 15 jaar ervaring in kwalitatief onderzoek, is zij zeer goed in staat de behoeften van doelgroepen te vertalen naar adequaat advies.

Naar de website Stuur een e-mail 06-10979174 LinkedIn

Pamela Potters

Vanuit haar marketing-achtergrond en jarenlange ervaring in kwalitatief marktonderzoek, levert Pamela betrokken en degelijk veldwerk met een diepgaande analyse. Dit levert concrete conclusies en aanbevelingen op, die bedrijven helpen om stappen te maken in uiteenlopende marketingvraagstukken; van product- en conceptontwikkeling tot verpakkingen, communicatie, websites en lespakketten.

Lees verder


Pam is gespecialiseerd in de doelgroepen kinderen, jongeren en hun ouders. Maar ook volwassenen en professionals (BtB) zijn vaak doelgroep van de onderzoeken die Pam uitvoert. Resultaten kunnen dan ook in een bredere kenniscontext van deze doelgroep worden geplaatst.

Naar de website Stuur een e-mail 06-38197887 Bekijk CV

Judith van Baarlen

Judith van Baarlen is geboren Amerikaanse en woont en werkt al ruim twintig jaar in Nederland. Met de Nederlandse taal was ze dankzij haar tweetalige achtergrond al langer vertrouwd. Sinds 1995 verzorgt Judith kwalitatief marktonderzoek door middel van focusgroepen en interviews, op gebieden als gezondheidszorg, geneesmiddelen, duurzame en niet-duurzame consumptiegoederen, onderwijs, ICT en telecom.

Lees verder


Haar projecten behelzen onder meer het onderzoeken van de medische praktijk, communicatie, het testen van concepten, etnografie, patiëntenonderzoek en marktoriëntatie. Judith vindt het belangrijk om een frisse blik te houden en staat altijd open voor nieuwe en creatieve technieken die tot meer inzicht leiden. Op verzoek levert ze na afloop van projecten een uitgebreid rapport.

Aangezien ze beide talen op native-speakerniveau beheerst, kan Judith zowel in het Nederlands als in het Engels modereren. Ze is betrouwbaar en flexibel – kwaliteiten die goed van pas komen in het internationaal marktonderzoek.

Haar expertise op het gebied van medisch marktonderzoek strekt zich uit tot onder meer kanker, de ziekte van Parkinson, ADHD, COPD, farmacologie, reumatoïde artritis, astma, pijnbestrijding, geboortebeperking, hypercholesterolemie en diabetes. Tot de respondenten behoren medische professionals en patiënten, die zowel individueel als in groepen worden ondervraagd.

Naar de website Stuur een e-mail 020-6458357 Bekijk CV

Ingrid Pfrommer

Samen met mensen met een visuele beperking test ik jouw digitale content: kan de gebruiker goed door de content navigeren? Kan hij overal bij? Het testen geeft niet alleen inzicht in de toegankelijkheid van de content maar levert ook goede algemene verbeterpunten op voor het (interactie)ontwerp.

Nederland heeft ongeveer 320.000 mensen die in meerdere of mindere mate slechtziend zijn. Grote kans dat ook jouw website of app bezoekers krijgt die slechtziend zijn. Benieuwd of jouw website of app toegankelijk is voor deze belangrijke groep?

Lees verder

Dat is mijn specialisme. Sinds 2018 richt ik me op toegankelijkheid en begrijpelijkheid van (digitale) content. Ik heb gezien dat voor heel veel mensen een wereld opengaat met kleine aanpassingen. Elke keer als mijn adviezen worden geïmplementeerd, worden er mensen geholpen. En dat maakt me simpelweg enorm blij.

Wil je weten hoe ik dit aanpak en wat ik voor jouw content kan betekenen? Bel me gerust.

Naar de website LinkedIn Stuur een e-mail 06-25004509

Edith van der Does

Het achterhalen hoe de wereld van de mens eruitziet, wat ze beleven, wat dat met ze doet en wat we daarvan kunnen leren. Dat is waar ik het liefst de hele dag mee bezig ben. Via bijvoorbeeld interviews, user tests, workshops, contextual inquiry, dagboekonderzoek of card sorting probeer ik de meest relevante inzichten voor jouw project te verzamelen. Ik ben van alle markten thuis en laat me graag verrassen door nieuwe onderwerpen.

Lees verder

De afgelopen 15 jaar heb ik voor een veelheid aan bedrijven en organisaties gewerkt, zowel commercieel, overheid als non-profit. En in een grote variatie aan onderwerpen, producten en diensten. Tevens heb ik ook ervaring met kwalitatief onderzoek in het kader van diversiteit en inclusiviteit. Graag help ik je bij het opzetten, uitvoeren en/of analyseren van je onderzoek.

LinkedIn Naar de website Stuur een e-mail 06-18333712

Barbara Stephanus

Helder inzicht in relevante klantbehoeften. Dat is waar Claro Research voor staat. Om vervolgens een scherpe vertaling te maken naar uw marketingvraag met strategisch advies.
Kwalitatief onderzoek, on en offline, staat hierbij aan de basis.

Drijvende kracht achter Claro Research is Barbara Stephanus: sinds 2003 werkzaam als zelfstandig kwalitatief onderzoeker voor bedrijven en bureaus in o.a. retail, vervoer, media, personal care en food.

LinkedIn Naar de website Stuur een e-mail 06-42239669

Annoek Jansen

Kwalitatief onderzoek is echt mijn ding! Of het nu interviews zijn of groepen, face-to-face of online onderzoek, het verveelt nooit! Voor mij geldt dat geldt ook voor de analyseslag daarna. Mijn streven is om bevindingen op een inzichtelijke, impactvolle manier weer te geven, zodat het verhaal ook echt landt.

Lees verder


In de afgelopen 20 jaar heb ik als onderzoeker en leidinggevende veel ervaring opgedaan aan bureauzijde. Niet alleen in het doen van (internationaal) onderzoek, maar ook met het faciliteren van workshops en trainingen.

Als zelfstandige en eigenaar van INQT research ligt mijn focus op innovatie, waaronder iteratief onderzoek en co-creatie. Mijn aanpak kenmerkt zich door een grondige start. Om tot relevante output te komen, is niet alleen inzicht in de vraag achter de vraag van belang, maar ook de beoogde toepassing van de resultaten. Oftewel, starten met business context en beoogde output in kaart!.

Ervaring in het kort:

  • Type onderzoek: Branding & positionering, Concept testing & development, Opportunity areas & idea platforms, Pre- & prototype testing, Customer experience
  • Methoden: F2F & online kwalitatief onderzoek, Co-creatie sessies, Ideation & activatie workshops
  • Branches: FMCG (koffie, spreads/margarines, personal/home care, tussendoortjes, etc.), mobiele telefonie, finance, travel, retail.

LinkedIn Stuur een e-mail 06-19956403 Bekijk CV

Marjolein Monkel

Met 15 jaar sectoroverstijgende ervaring in kwalitatief onderzoek, aan zowel bureauzijde als klantzijde (tech scale up), werk ik de laatste jaren met plezier als freelance researcher, trainer en workshop facilitator. Met mijn ervaring en onverminderde enthousiasme help ik organisaties hun doelgroep écht te begrijpen en in de juiste richting beslissingen te maken rondom merk, product of services om te kunnen groeien en innoveren.

Lees verder


Waar kun je mij voor inzetten?

  • Kwalitatieve onderzoeksprojecten van begin tot eind: van ‘discovery’ research, doelgroepsegmentatie en merkpositionering tot concept testing en UX research
  • Ad hoc moderatie, zowel online als f2f (interviews, focusgroepen, etc)
  • Strategische workshops, co-creatie en Design Thinking: personas, customer journey mapping, ideation, prototyping
  • Internationale projecten: comfortabel met rapporteren en debriefs in het Engels

Naar de website Stuur een e-mail 06-16407047 LinkedIn

Sjoerd Heskes

Met als achtergrond politicologie en massacommunicatie ben ik sinds 1993 zelfstandig werkzaam als onderzoeker en communicatieadviseur. Ik ben gespecialiseerd in kwalitatief onderzoek door middel van onlineonderzoek, diepte-interviews en focusgroepen. Deze aanpak wordt mede ingezet ten behoeve van conceptontwikkelingsonderzoek, productontwikkelingsonderzoek, communicatieonderzoek, image- en positioneringsonderzoek en klanttevredenheidsonderzoek.

Lees verder


Ook heb ik ervaring als facilitator bij workshops, veranderingstrajecten en intern onderzoek bij bedrijven of instellingen.

Branches waarin veel ervaring is opgedaan:

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Communicatiebureaus
  • Fast moving consumer goods
  • Financiële dienstverlening
  • IT-bedrijven
  • Onderzoek voor de overheid
  • Uitgeverijen
  • Zakelijke dienstverlening

    drs. Sjoerd Heskes

Naar de website Stuur een e-mail 020-6179097 Bekijk CV

Nieske Witlox

Interviewen is het leukste wat er is. Al ruim 24 jaar ben ik werkzaam als kwalitatief onderzoeker en mede-eigenaar van CO-efficiënt samen met Maudie Kunst. Het is voor mij een leuke en spannende uitdaging om een dermate prettige sfeer te scheppen waarin mensen het gevoel hebben dat ze een kopje thee met mij drinken en van alles met mij willen delen. Het mooiste is als ik daarbij zo min mogelijk vragen hoef te stellen en de verhalen vanzelf lijken te komen. In deze verhalen liggen altijd zinvolle inzichten waardoor kwalitatief onderzoek nooit verveelt.

Lees verder


Ik heb plezier in het overbrengen van mijn kennis over kwalitatief onderzoek en daarom geef ik workshops voor de MOAcademy over hoe je het maximale uit een interview en groepsdiscussie kunt halen.

Naar de website Stuur een e-mail 06-51144982 Bekijk CV

Maudie Kunst

Ik ben kwalitatief onderzoeker in hart en nieren. Inmiddels al 25 jaar actief, voornamelijk samen met Nieske Witlox onder de vlag van CO-efficiënt.

Behept met chronische nieuwsgierigheid, een oprechte interesse in wat mensen beweegt en grote luisterende oren kan ik me nog steeds geen mooier werk voorstellen. Het blijft leuk om mensen zo op hun gemak te stellen dat ze binnen korte tijd over elk onderwerp aan de praat raken. En om die verhalen vervolgens voor de opdrachtgever te vertalen in een bruikbaar en goed leesbaar rapport (want eigenlijk ben ik stiekem ook een schrijver in hart en nieren).

Lees verder


In 25 jaar heb ik voor een grote verscheidenheid aan opdrachtgevers gewerkt, variërend van financiële dienstverleners tot goede doelen. Met mijn ervaring en vaardigheden ben ik in staat om me heel snel nieuwe terreinen eigen te maken, dus ook aan heel andere opdrachtgevers heb ik mijn toegevoegde waarde kunnen bewijzen.

Naar de website Stuur een e-mail 06-44852358 Bekijk CV

Marjolein de Jong

In 2009 studeerde ik af voor de opleiding Culturele Antropologie aan de Universiteit Utrecht. Met Young Inspiration geef ik sindsdien betekenis aan jongerenparticipatie en onderzoek met en over jongeren. Ik werk samen met organisaties in het onderwijs en de publieke sector aan goede manieren om jongeren te betrekken. Ik heb jarenlange ervaring met het opzetten, uitvoeren en rapporteren van kwalitatief onderzoek met jongeren en hun omgeving. Mijn onderzoeken kenmerken zich door een persoonlijke, nieuwsgierige en concrete benadering.

Lees verder


Goed onderzoek start met een goed gesprek. Je moet als onderzoeker je doelgroep willen leren kennen. Ik geloof erin dat onderzoek effectiever wordt op het moment dat je door de ogen van je doelgroep kijkt naar wat werkt. In onderzoeken daag ik mijn klanten hiertoe altijd uit. Ik krijg veel energie als ik mijn klanten met mijn nieuwsgierige karakter kan besmetten. Mijn werkwijze is ervaringsgericht, praktisch, vanuit nieuwsgierigheid, verbindend en met humor. Ik houd ervan diepgang te combineren met luchtigheid en plezier en te werken met wat er op dat moment nodig is.

LinkedIn Naar de website Stuur een e-mail 06-13100695 Bekijk CV