Elke organisatie wil haar klanten een optimale gebruikservaring bieden. UX-onderzoek helpt daarbij. In deze blog vertelt Ella Roelfsema, accountmanager facility wat het doel is van UX-onderzoek en hoe Lookback daarbij kan helpen.
Verbeter de klantreis
UX – user experience – is gericht op het verhogen van de klanttevredenheid door het nastreven van een wow-effect, zo lezen we bij Frankwatching. Door te onderzoeken hoe mensen jouw website, app of apparaat gebruiken, kun je de klantreis verbeteren. Door dat in een vroege fase van productontwikkeling te doen, kun je valideren of je op de goede weg zit en hoe je op de meest efficiënte manier je budget kunt inzetten.
Eye-trackingbril
Eye-tracking is een methode die meet waar mensen kijken en hoe lang ze kijken. Met een zogenaamde eye-trackingbril kan deze methode heel eenvoudig worden ingezet bij UX-onderzoek. Zo kan je als onderzoeker als het ware door de ogen van de gebruiker naar jouw vaatwasser, winkelschap, website, advertentie, verpakking of app kijken en inzichten verkrijgen in de visuele aandacht. Het registreert de klantreis zonder het natuurlijke gedrag van de mens te verstoren. We schreven al eerder over de inzet van een eye-trackingbril. Zo’n bril zetten we bijvoorbeeld in als we willen onderzoeken hoe mensen boodschappen doen in de supermarkt. Maar ook bij een onderzoek op een testcircuit, waarbij verschillende verkeerssituaties werden nagebootst, droegen de respondenten een eye-trackingbril. Zo konden we heel nauwkeurig hun reacties meten en registreren. Ook bij het testen van een website of nieuwe app is een eye-trackingbril van onschatbare waarde.
Lookback voor online UX-onderzoek
Voor online UX-onderzoek maken wij gebruik van Lookback. Lookback is een op video gebaseerde tool voor het interviewen en opnemen van gezichtsuitdrukkingen, het scherm, de stem en handelingen van gebruikers met op afstand gemodereerde opties. Op die manier krijg je een goed beeld van hoe mensen jouw product ervaren. Niet alleen kunnen interviewers via Lookback met de respondent praten, maar ze kunnen ook een gecombineerd scherm: een venster met het gezicht van de respondent en een venster dat het scherm van de respondent toont. Zo kunnen ze zien waar mensen op klikken, hoe ze door een website of app navigeren en wat hun gezichtsuitdrukkingen daarbij zijn. Op die manier kun je je website, app, apparaat of reclameuiting stap voor stap verbeteren, op weg naar dat wow-effect!
Benieuwd naar ons UX-lab in Amsterdam?
Wil jij ook een UX-onderzoek uitvoeren, inclusief het gebruik van Lookback of onze ruimte, apparatuur, gastvrouw of -heer én goed geselecteerde respondenten? Bureau Fris regelt alles voor je. Meer weten of interesse in een demo van Lookback door Ella? Stuur een mail naar Ella@bureaufris.nl en ze neemt contact met je op om jouw wensen te bespreken.